tisdag 18 augusti 2009

Lycka är en god bok!

Efter föregående besvikelser på litteraturfronten kände jag att jag verkligen behövde läsa någon bra för att få tillbaka tron på litteraturen och dess kraft igen. Var dock lite misstänksam mot denna bok eftersom jag inte var så jättelyrisk över den förra, Vindens skugga. Men skam den som ger sig, författaren förtjänade en chans till och- oh, vilken lycka! En spännande dramatisk, oförutsägbar roman om det skrivna och framförallt- det oskrivna!

David Martín är en ung författare på väg att nå framgång men vars liv förmörkas av en olycklig kärlekshistoria. En dag träder en man, som påstår sig vara förläggare, fram ur skuggorna och ger honom ett märkligt erbjudande som han inte kan motstå: David ska skriva en bok åt honom, en bok av ett slag som världen aldrig tidigare skådat. I utbyte ska han få en stor summa pengar, och kanske något annat.

Så spännande, så vacker och som tur är- så tjock! Håller inte med en läsare som tyckte att man borde läsa Claes Ohlsson-katalogen istället, däremot en annan läsare som menade att om man bad Da Vinci, Picasso, Salvador Dali och Carl Larsson att skriva en bok så hade det blivit den här. Konstig, otäck men framförallt- njutningsfullt välskriven och alldeles alldeles underbar! Sträckläste hela natten och slutade inte förrän vartenda litet ord i boken var färdigläst...Ska nu ge mig i kast med Vindens skugga igen för att se om jag gjorde en missbedömning förra gången.

/Karin

Inga kommentarer: