måndag 15 september 2008

Fördjupade studier i katastroffysik...

... av Marisha Pessl.

Om jag hade varit det minsta musikalisk (vilket jag inte är) hade jag skrivit en hyllningssång till den här boken, Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl, jag älskar den!

New York Times recenserar den som "ett virvlande, glittrande, mångfasetterat underverk framfört av en okuvlig, driven och översvallande ny röst." Intelligent och humoristiskt vill jag lägga till.

Boken handlar om sextonåriga Blue som levt ett kringflackande liv men sin far, en ständigt gästföreläsande professor. Dock trycker pappan på pausknappen och bestämmer sig för att Blue ska få tillbringa sitt sista high school år på ett och samma ställe. Detta öppnar upp för en ny erfarenhet för Blue, erfarenheten att vara nog länge på samma plats för att hinna skaffa vänner.

Och vänner får hon. Snart räknas hon till den populära gruppen "Aristokraterna" som träffas på söndagarna hos den mystiska filmläraren Hannah Schneider. Snart är Blue inne i en härva av hemligheter där lojalitet och svek är ständiga inslag. Blue och hennes vänner är mer eller mindre besatta av Hannah och Hannah av dem, kanske speciellt Blue...? Och en dag hittas Hannah död.

Pessl levererar en tät roman med ett underbart språk, ett intelligent high school drama med allt från första kyssen till ond bråd död. Trots inslag av spänning, död och svek så skrattade jag ofta högt när jag läste boken tack vare Pessls finurliga klurigheter.

Sist men inte minst så utgör själva titeln ett skäl nog att läsa boken:
- Jaha, vad läser du nu då?
- Fördjupade studier i katastroffysik.
- Jaaahaaa... (och alla är övertygade om att man läser något som är ämnat för nobelpriset i fysik och inte litteratur).

/Wilda

Inga kommentarer: