tisdag 15 juni 2010

Semesterläsning

Jaha, gott folk, snart är det semestertider. För mig innebär det att jag ska ta tag i någon tegelsten som gnager mitt samvete. En sån där bok man vill läsa, men inte känner att man hinner/orkar annars.


I år har jag semester i två omgångar, och därmed två rejäla läsprojekt:


1. Bröderna Karamazov Fjodor Dostojevskij

Varför jag inte läst den hittills är en gåta. Brott och Straff och Idioten tillhör båda två mina allra största läsupplevelser. Dostojevskij har lite oförtjänt (tycker jag) fått symbolisera svår, pretentiös finkultur. Visst, flera av hans verk är rätt långa och ganska snåriga (med alla personer och platser och händelser). Men utrustad med tid och koncentrationsförmåga blir man rikligen belönad.

2. Krig och fred Leo Tolstoj
Här har vi den ultimata romanen att läsa för den som vill visa sig på styva linan. Och det vill jag. Om jag läser hela Krig och fred behöver jag aldrig mer bevisa något i hela mitt liv.

När Oprah Winfrey valde Tolstojs Anna Karenina till sin bokklubb, tryckte hon samtidigt upp T-shirts där det stod typ "I survived Anna Karenina", som läsarna fick (köpa?). Mesigt. Visst, den är lång, men den är nästan lika lättsmält som en romantisk hollywoodfilm. Krig och fred däremot... Jag känner mig nästan lite rädd. 3 band, 1500 sidor. Sida upp och sida ner med militärstrategiska redogörelser (har jag hört). Men nån gång måste det göras, om man heter Klara Cederstrand.


Utifrån dessa, mina två läsprojekt, skulle vi kunna dra slutsatsen att jag är både slavofil och masochist. Delvis sant. Men oroa er icke, jag kommer givetvis att gå på en balanserad diet i sommar, som även innehåller deckare och chick lit! Till exempel är jag lite sugen på:







Vad ska ni läsa på semestern? Och vad har ni för "borde läsa"-böcker, som gör att ni ligger och vrider och vänder er om nätterna?


/Klara

Inga kommentarer: