fredag 18 juni 2010

Seriefrossa

Jag älskar verkligen serier! Bild och text! Jag menar kan det bli annat än tokbra? Därför gjorde jag en liten glädjedans när dessa kom in. Åsa Grennvall är en favorit sedan tidigare medan Alison Bechdel är en ny stjärna på min seriehimmel.




Grennvall skriver ganska så mörka och deppiga serier så om man vill ha rosa moln och sockersöta kärlekshistorier är man helt fel ute. Just Svinet problematiserar mannen som misshandlar och personerna i hans omgivning. Svinet himself är en ganska ung man med konstnärliga ambitioner och höga tankar om sig själv. Kvinnorna charmar han totalt tills de fallit för honom och suger sedan livsglädjen ur dom med både psykisk och fysisk misshandel. För att inte tala om hur han behandlar sin mamma. Och hur känner egentligen mamman till en son som slår? Grennvalls bilder är som vanligt fulsnygga och uttrycksfulla.


Alison Bechdels Husfrid har fått fin kritik och den är faktiska ganska annorlunda. Den är om jag förstått det rätt självbiografisk och handlar om Alisons uppväxt. Hon får reda på att hennes far är homosexuell samtidigt som hon själv kommer ut som lesbisk. I och med detta faller en hel del bitar på plats för Alison. Hon försöker analysera sin barndom i ljuset av den omvälvande vetskapen och hur det har påverkat henne. Husfrid är väldigt tilltalande både gällande bild och språk. Bechdel har verkligen inte hållit igen på de litterära parallellerna och analyserna och det är kul men kanske något i överkant.

Båda serierna är helt klart läsvärda!


/ Tove

Inga kommentarer: