onsdag 18 augusti 2010

Lila hibiskus

Lila hibiskus utspelar sig i Nigeria och där ses 15-åriga Kambilis pappa som en hjälte. Han hjälper fattiga med mat och skolgång och driver en regimkritisk tidning som kämpar mot förtrycket från den korrupta regeringen. Han får pris av Amnesty för sina insatser för demokrati och mänskliga rättigheter. Paradoxalt nog är han en tyrann mot sin familj. Han misshandlar sin fru så hon får missfall och slår sina barn sönder och samman. Han pressar Kambili och hennes bror med minutiösa studiescheman för de måste bara vara bäst i sina klasser. Pappan är också fanatiskt kristen, intolerant mot alla som inte är katoliker och betraktar till och med sin egen far som hedning. Kambili får aldrig leka och hon har inga kamrater utom sin bror. Det blir omöjligt att inte känna med Kambili som helt har stagnerat efter att aldrig ha fått en chans att leva ett normalt liv. Och länge verkar det som om det är för sent för henne. Adichie beskriver på ett otroligt sätt Kambilis blandade känslor för sin far och sin familj. Det är en nattsvart berättelse men det finns massor av hopp och glädje i den. Och gott om upprorsanda!

Chimamanda Ngozi Adichie slog igenom med En halv gul sol som kom 2007. Jag är så himla glad för att jag missade den för då kan jag läsa den nu när jag bara vill ha mer Adichie! Hennes sätt att skriva är väldigt inkännande och karaktärsbeskrivningarna sanslöst verkliga. Hon står verkligen ut och blir definitivt min nya favorit!


/Tove

Inga kommentarer: