fredag 18 maj 2007

Jenny S, av Denise Rudberg

Jenny är den präktiga tjejen från hålan Habo. Efter att henne kille och drömprins dumpat henne för hennes bästa vän, rämnar Jennys tillvaro. Hon sticker till Stockholm för att börja ett nytt liv. Man kan ju tror att hon skulle råka ut för motgångar i storstan, men väl där går allt som på räls från början till slut. Hon får ett jättebra jobb på en mäklarfirma, där hon naturligtvis gör sig helt oumbärlig och den annars krävande och kinkiga chefen är helnöjd med henne. Hon blir inneboende hos chefens homosexuelle bror, vars sambo lär henne att klä sig snyggt, trendigt och lyxigt.

Den här boken (som jag fick på köpet när jag handlade en veckotidning) är verkligen bland de sämsta jag har läst! Den är skriven som en riktigt dålig skoluppsats, både när det gäller intrig och språk. Det finns ingenting i boken som lockar att läsa vidare, ingen spänning, ingen romantik, den är totalt ointressant både som underhållning och ur litterär aspekt. Man blir överöst med detaljerade beskrivningar om precis allting så att man helt tappar bort sig eller irriterat bläddrar framåt i boken i sökandet efter handlingen och mer substans. Till alla er som älskar Denise Rudbergs böcker- VAD är det som är bra med dem?!

Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Läste ut den idag. Jag håller med dig fullständigt!
Det enda som var bra var själva storyn i sig - som borde ha filmatiserats.

Orka LÄSA något så tarfligt språk som bara får en att bli SÄMRE i svenska än man var innan...

hmm... jag skulle aldrig skrivit eller publicerat en sådan bok, det är så så man skäms!

Det tråkiga är att jag själv valde att läsa den som en del till mitt jämnförelsearbete i svenska B.
Jag ska läsa Per fågelstrand's "Mina drömmars stad" också för att kunna jämnföra hur det var att flytta då till stockholm och nu ur kulturella tidsaspekter.
Vad tror du om det? Har läst Mina drömmars stad förr, men det var kanske 5 år sedan så jag minns inte så mycket...

men är det bra grunder tycker du? :)

Intressant du skriver föressten.
reality-woman@hotmail.com
MVH /Mysticá