tisdag 31 juli 2007

Jag dödar av Giorgio Faletti

Vi befinner oss i Monte Carlo, jetsetarnas paradis som sägs ha världens bästa polis, med låg kriminalitet och hög säkerhet. Den stora Formel 1-tävlingen förbereds som bäst, och det vimlar av turister och kändisar i staden. Då hittas tävlingsföraren Jochen Walden och den världsberömda schackspelaren Arijane Parker brutalt mördade på en lyxbåt. Båda har fått sina ansikten flådda.

Jean-Loup Verdier, välkänd radiopratare på Radio Monte Carlo, får ett samtal i direktsändning från en man som kallar sig Ingen, som säger:
- Jag kan inte sova på natten för mitt lidande vilar aldrig
- Vad gör du för att lindra dina plågor? säger Verdier
- Jag dödar…

En serie ovanligt råa och iskalla mord tar sin början, och kommissarie Nicolas Hulot och hans kollegor befinner sig mitt i denna mardröm till utredning, med en ovanligt smart mördare som inte lämnar minsta spår efter sig.
I det läget kontaktar Hulot sin vän Frank Ottobre, amerikan och FBI-agent, som dragit sig undan till Monte Carlo för att läka sig själv efter sina traumatiska upplevelser i hemlandet USA. Frank beslutar sig till sist för att hjälpa sin vän med utredningen av seriemorden och en febril jakt på ”Ingen” tar sin början.

Det är en spännande thriller, berättad i ett högt tempo och med bra flyt i både intrig och språk. Att det hela dessutom utspelar sig i lilleputtlandet Monaco med dess exotiska miljöer och människor gör det hela litet extra intressant, tycker jag.

Om jag ska vara litet petig så tycker jag att personerna känns en aning platta och schablonartade. Det känns som om man betraktar dem på ett visst avstånd hela tiden. Ett litet minus till är att boken är dåligt korrekturläst vid översättningen.

Men boken är ett måste för den som gillar den här typen av böcker, med svårfångade psykopater och utmattade poliser som pressas både från chefer och mediedrev, och som måste ha nästintill ett sjätte sinne för att kunna klara upp det hela.

Boken är italienaren Falettis debutroman, och är planerad att filmas.
Ewa Nyhlén, juli 2007

Inga kommentarer: