måndag 21 januari 2008

En bok som fascinerar

Den goda terroristen av Doris Lessing är en bok som fascinerar. Flera dagar har gått sedan jag läste ut den, och ändå kan jag inte släppa taget. I handlingens centrum står den 35-åriga aktivisten Alice, som tillsammans med en grupp "amatörterrorister" ockuperar ett hus i centrala London. Medan de andra äter, sover, demonstrerar och planerar sin kamp mot etablissemanget är det Alice som tar hand om allt det praktiska. Hon fixar, donar, städar, plockar, lagar mat, förhandlar med kommunen, lirkar med el- och vattenbolaget, ordnar sophämtning och hanterar polisen, utan någon egentlig hjälp från de andra. Samtidigt för gruppens naivitet och brist på konsekvenstänkande dem alla mot farligare och farligare aktioner...

Det är svårt att sätta fingret på vad det är i Den goda terroristen som gjorde ett så starkt intryck på mig, men en bidragande faktor är utan tvekan de fantastiska personskildringarna. Även dialogen och miljöbeskrivningarna är berömvärda - jag kan nästan känna doften av ruttet trä, mögel och kaffe i det ockuperade huset när jag läser.

Rekommenderas varmt!

/Sanna

Inga kommentarer: