lördag 5 januari 2008

Vi minns Stig Claesson...


Stig Claesson har lämnat oss. En stor författare och konstnär är borta. Men hans böcker och konst kommer att leva kvar, det måste de göra! För vem älskar inte Yngve Frej? Eller vem glömmer Henrietta ska du också glömma? När jag läser hans böcker så hör jag hans röst i huvudet, den där släpiga speciella rösten, som jag var lite rädd för när den berättade konstiga sagor med fula teckningar till på TV när jag var liten, men som jag nu bara tycker så mycket om! När man läser hans böcker verkar språket torrt och avskalat, men vilka bilder han målar upp med sin speciella stil! Man ser framför sig hur turisterna ser ut som kommer till "fornminnet" och man känner nästan lukten av kaffe och gammal stuga när man suger i sig texten...Det gläder mig att se att några av hans böcker finns att lyssna på som CD-bok eller Mp3, till exempel just mina favoriter Vem älskar Yngve Frej (inläsning av Loffe Carlsson, som även varit med i filmatiseringen av boken) och Henrietta ska du också glömma.


Stig Claesson är en av mina favoritförfattare och om du inte har läst något av honom, så gör det, du blir inte besviken!
/Karin


Inga kommentarer: