onsdag 18 februari 2009

Gåsmors sagor

av Charles Perrault, med teckningar av Gustave Doré

När jag städade i sagohyllan hittade jag denna pärla - en trettio år gammal sagosamling med mer eller mindre kända sagor, återberättade av Charles Perrault.

1873 gav Julius Humble ut sin svenska översättning Charles Perrault: Sagor med teckningar af Gustave Doré. Den här boken, från 1979, är (eller snarare, var) ett nytryck av hans översättning, där främst stavningen moderniserats.

Det mest fantastiska med den här boken är inte återberättningarna, det gräddvita pappret, de vackra rubrikerna eller anfangerna som inleder varje saga. Nej, det som verkligen förtrollar mig är Gustave Dorés illustrationer. Jag kan ingenting om konst, men när jag först slog upp den här boken och såg teckningen av Rödluvan (eller den lilla Rödhättan, som hon heter i den här versionen) sida vid sida med den stora, raggiga vargen i skogen, glömde jag för några ögonblick att andas.

Det här är ingen sagosamling för de allra minsta, men underbar för vuxna och lite äldre barn att läsa tillsammans, eller bara att bläddra i på egen hand, njuta av illustrationerna och låta sig förtrollas och förfäras av några av de sagor som vi minns från när vi var små.

/Sanna

Inga kommentarer: