fredag 1 juni 2007

En helt annan historia, av Håkan Nesser

Skönt att äntligen få slippa Van Veeteren och stifta en ny bekantskap med Gunnar Barbarotti. Det här är andra boken om den medelålders tvivlaren men bejakande av bibelord.

I början av 2000-talet träffas några svenskar under en semester i Frankrike. De njuter av livet några dagar men så nästlar sig en orm in i paradiset och inget blir som de tänkt. Och fem år senare mördas de inblandade en efter en...Före varje mord förvarnas Gunnar Barbarotti av mördaren själv..

Lite seg var den allt måste jag erkänna, ingen riktig Nesser-höjdare, men skönt på något sätt med det otroligt långsamma tempot! Snopet slut bara. Lite uttjatat också med polis som måste avbryta semestern. Men eftersom jag ändå tragglade mig till slutet så hade den nog sina poänger, den där Barbarotti verkar ju vara en riktig mysgubbe och romantiker!



Karin

1 kommentar:

Älvdalens bibliotek sa...

Jag gillar Nesser, både hans sätt att berätta och hans språk, men det här är långt ifrån hans bästa bok,tycker jag. Hans personbeskrivningar är dock alltid bra och jag trivs med Barbarotti. Boken börjar lovande, men håller inte hela vägen. Slutet är en katastrof! Skärpning, Nesser.

Ewa Nyhlén