måndag 12 april 2010

Den goda människan från Sezuan


Imorgon ges Bertolt Brechts Den goda människan från Sezuan uppe i sporthallen. Är det något att se tro?


Brecht levde mellan 1898 - 1956, föddes i Tyskland, men tvingades i exil under nazitiden eftersom han var kommunist. Mycket av hans produktion är starkt politiskt färgad. Men Brecht är långt ifrån någon plakat-teater, han var helt enkelt mycket mer begåvad än så. Han arbetade med vad som kallas episk teater, vars syfte är att mana åskådaren till tanke och aktivitet, istället för att enbart underhålla. Publiken skulle inte gå och se Brechts pjäser för att absorberas helt av föreställningen och därmed fly undan vardagen. Ett knep för att uppnå detta är att använda sk. distanseringseffekter, som att låta skådespelarna tilltala publiken direkt, fråga oss om vår åsikt (oroa er inte, att publiken svarar direkt ingår inte!).


Den goda människan från Sezuan är ett av Brechts centrala verk. Här går att läsa in författarens politiska åskådning, men det går också att se handligen som en moralisk frågeställning. Denna frågeställning lyder: Går det att vara god i en värld som är ond?


Shen Te är en ung kvinna som försöker göra gott och hjälpa sina medmänniskor, trots att hon har det fattigt och eländigt själv. Gudarna ser henne och ger henne en liten tobaksaffär, både som en gåva och som ett test. Kommer hon fortsätta att vara god, nu när hon klättrat på samhällsstegen?


Ja, Shen Te är god. Hon är god så till den milda grad att andra människor utnyttjar henne. Tillslut blir situationen ohållbar och Shen Te måste värja sig. Då kommer Shui Ta in på scenen. Han kan ryta ifrån och han kan peka med hela handen. Han är precis vad Shen Te behöver för att inte gå under. Vad många inte vet är att Shui Ta är Shen Te, fast med manskäder...

Shui Ta räddar som sagt Shen Te, men hur god är han egentligen?


Trots att Den goda männsikan från Sezuan är skriven runt 1940 och handlingen utspelar sig i ett agrart Kina, känns den väldigt modern. Den passar i det kinesiska bondesamhället, men fungerar lika bra i nutid. Jag har sett en uppsättning där handlingen förlagts till våra dagar, med Shen Te som blyg viol och Shui Ta som världens playboy med Armani-kostym och flådiga bilar. Fungerade utmärkt. Nu ser jag med spänning fram emot vad Dalateatern gjort med pjäsen!
/Klara

Inga kommentarer: