måndag 26 juli 2010

Filmrecension av Coco Chanel

Jag är en liten, men en ack så påverkad modevärlds följare och nu har jag äntligen sett även denna film om modevärldens legendariska kläd- och stilskapare, Coco Chanel (2008)!
Filmen handlar om hur den unga och fattiga Gabrielle, kämpar mot överklassens nedvärderande blickar samtidigt som hon skapar sitt eget namn och senare också en revolution inom modevärlden. Historien innehåller också en livshistoria som är båda fylld med passionerad kärlek och tragiska motgångar,och är helt enkelt slående vacker!

Filmen är underbart bra, den är både rolig och sorglig och har blivit favoriten av de filmer jag har sett om Coco Chanel. Jag tyckte om att filmen visade både den unga och den äldre Coco, och fast att de pratar engelska så har både Shirley Maclaine och Barbora Bobulova visat en varsin strålande version av Coco som person och som den kända modeskaparinnan. Att filmen är uppdelad i två delar... vet jag inte vad jag tycker om, men det funkade och flöt på ändå.

Ett filmmåste för alla som älskar mode eller går i god för ett och annat kostymdrama!

/Marie


Andra bra franska filmer som du också hittar på biblioteket är:


2 kommentarer:

Älvdalens bibliotek sa...

Visst är den bra?! Vilket liv hon levde...Din recension är så inspirerande att jag vill se filmen en gång till! En annan film om en cool fransyska är La vie en rose som handlar om Édith Piaf. Sjukt fin och musiken är ju inte av denna värld. Finns på bibblan!
/Tove

Marie sa...

Ja, en riktig pärla!Haha, det tycker jag att du ska. Ooh, låter bra, den får jag låna hem.
/Marie